Norindex.no

Sommer 2012 - Fra Ås til Kjerringøy

Sommeren 2012 reiste vi som vanlig nordover fra Ås retning Bodø. I år som i de siste årene, har vi kjørt Innlandsvegen i Sverige opp til Arjeplog før vi har krysset grensen i Junkerdalen.

Vi hadde vårt første stopp i Mora. Hvis Mora hadde vært lokalisert noe lengre vekk fra Ås, hadde vi nok tatt vår første overnatting her. Småstedet er ett av våre favoritter på veien og vi må bestandig stoppe her for å spise og slappe av.

I år overnattet vi på Strömsunds Camping, som ligger ved E45 i Strömsund. I og med at campingen ligger like ved riksveien og ikke langt fra byen, er det en del trafikkstøy på campingplassen. Rånerne står for en stor del av støyen, så ta med "sov i ro" for å putte i ørene.... Vi hadde kjøpt oss et nytt telt som vi skulle teste ut her - og det testing ble det. Det høljet ned mens vi satt opp teltet, men det ble ikke vått inne (etter at vi fikk satt på duken over myggnettingen i taket).

Vi startet tidlig dag 2 (ca kl 06), med et lite håp om å komme oss til Bodø relativt tidlig. Lite trafikk og gode veier medførte at vi raskt kom oss til Arjeplog, hvor vi handlet inn mat og drikke som vi skulle ha med oss til Bodø. På strekningen fra Arjeplog retning grensen, var det litt veiarbeid som forlenget reisetiden. Hvis man skal reise Inlandsvegen i Sverige, kan det være lurt å sjekke i forkant om det er planlagt mye veiarbeid. De årene vi har kjørt, har det bestandig vært noe veiarbeid, men ikke mer enn det man kan forvente.

Første dagen i Bodø dro vi til Kjerringøy sammen med mine foreldre og mor til min samboer.

På Kjerringøy er det ikke langt mellom perlene. Det er bare å stoppe en eller annen plass langs veien, så har du nok et vakkert område å nyte. På Låter er det gode muligheter for å fricampe og her finner du også en fabelaktig natur, en lang sandstrand som er et eldorado for unger.

Hvis du drar ut på Kjerringøy, er du nesten forpliktet til å besøke Kjerringøy Handelssted. Handelsstedet drives av Salten Museum og de skriver på sitt nettsted at

"Kjerringøy Handelssted er et unikt stykke kystkultur i et storslått naturlandskap. Handelsstedet består av 15 antikvariske bygninger, og med store deler av innboet bevart, fremstår det i dag som et av landets viktigste bygningsminner fra 1800-tallet.

I år kostet en omvisning 90 kr, men det er den verd (hvis du er glad i historie).

Like ved handelsstedet ligger "Markens Grøde", et serveringssted hvor du kan få kjøpt deg økologiske produkter produsert på egen gård. Vi spiste lunsj her 3 ganger i sommer, og er godt fornøyd med maten de serverer. Det kan være lang kø inne, men det er bare å være litt tålmodig.

På Kjerringøy er det mange fine sandstrender, noe Proffen setter veldig stor pris på.

Ytterst på Kjerringøy ligger Tårnvik (ca 22 km fra handelsstedet) og vi må vel kunne påstå at du skal lete lenge etter en mer idyllisk plass enn dette. Vi bodde 2 netter på Tårnvik Rorbusenter og hadde et fantastisk opphold. Selve rorbuen kunne ha trengt en smule oppdatering fra 80 tallet til dagens standard, men vi legger ikke stor vekt på akkurat den delen. Naturen rundt Tårnvik er flott - enkelt og greit. Du har strender og fjell og mange fiskemuligheter.

Oddveig og Anne Hilde på hurtigbåten - vi er på rundtur i Bodøs skjærgård.

Væran utenfor Bodø er et must hvis du reiser nordover.

Vi er tilbake i Tårnvik på Kjerringøy. Vi fant ut at vi måtte tilbake for å nyte naturen.

Vi er på leting etter en fin fiskeplass. Proffen holder seg stort sett i fjæra, løper rundt og storkoser seg.

Sandstrender over alt.....

Vi har funnet vårt sted og det er bare å begynne å fiske.

Anne Hilde viser at hun også mestrer å fiske.

Det er kveld, nærmere midnatt. Vi koser oss utenfor rorbuen vi har leid.

Tårnvik

Anne Hilde

Et lite kyss i kveldssolen, Tårnvik på Kjerringøy....

Ny dag og nye muligheter til å løpe i fjæra. Finner man noe morsomt i dag da?

08.07.2012: Anne Hilde og Proffen poserer fornøyd i finværet.

Proffen er ganske så fornøyd med turen. Bading, bading og leking.

Vi avsluttet vårt opphold på Kjerringøy med en fjelltur.